• Naujienos
  • Lietuvoje startuolių gretas pildo socialinių inovacijų lyderiai

    Paskutinį gegužės savaitgalį Kaune jau trečią kartą įvyko ChangeMakers‘On hakatonas, kuriame dalyvavo daugiau nei penkiasdešimt dalyvių bei daugiau nei septyniasdešimt įvairių sričių ekspertų, tarp kurių ir Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų atstovai. Džiaugiamės jau antrus metus būdami šio renginio partneriais!

    Pastaraisiais metais Lietuvos ekonomikoje įvyko akivaizdus šuolis: pritrauktos rekordinės investicijos, augo minimalus atlyginimas, mažėjo nedarbo lygis, išskirtinio dėmesio sulaukė regionai. Į naują pokyčių etapą įsiveržė ir socialinis sektorius. Tarptautinės socialinių inovacijų vystymo programos ChangeMakers‘On įkūrėja Simona Šimulytė pastebi, kad Lietuvoje socialinių inovatorių gretos kasmet didėja.

    Socialiniu inovatoriumi gali tapti kiekvienas

    Atranką laimėję socialiniai startuoliai visą savaitgalį turėjo unikalią galimybę iš pamatų sudrebinti savo idėjas: dalyvauti atvirose paskaitose ir iškart pritaikyti įgytas žinias savo projektui, konsultuotis su IT, marketingo, klientų aptarnavimo, finansų ir kitų sričių ekspertais, o verslo planus vystyti moderniose „Danske Bank“ patalpose su šiuolaikine įranga. Šiomis privilegijomis pasinaudojo net dvylika konkurso būdu į hakatoną patekusių komandų.

    „Šiemet kaip ir anksčiau savo inovatyvias idėjas galėjo registruoti jau susiformavusios komandos arba pavieniai asmenys, kurie pagal savo kompetencijas buvo prijungti prie kurios nors iš komandų. Tarp dalyvių buvo galima pamatyti ir moksleivių, ir jau verslo patirties turinčių profesionalų, ir Lietuvoje gyvenančių užsieniečių“, – pasakoja S. Šimulytė. Pasak jos, socialinių inovacijų lyderiais gali tapti visi, nepriklausomai nuo amžiaus, lyties ar geografinės vietos. Svarbiausia turėti unikalią, poveikį kuriančią idėją ir pakankamai motyvacijos – tai leidžia įvertinti socialinės idėjos tęstinumą.

    Siekia sujungti empatiją ir technologijas

     ChangeMakers‘On įkūrėja pastebi, kad ankstesniuose hakatonuose ir verslumo stovyklose susiformavo išties stiprių socialinių verslų. Tarp tokių jau gan stabiliai visuomenėje įsitvirtinęs prekės ženklas „Draugų uogienė“, taip pat tarp kurčiųjų ir girdinčiųjų pasaulių sienas griaunanti drabužių linija su gestų kalbos ženklais „MadeinSilence“. Anot S. Šimulytės, pirmame hakatone buvo galima matyti daugiau standartinių socialinių verslų. Tačiau idėjų autoriai vis drąsiau pristato ir socialines inovacijas.

    „Socialinio verslo sąvoka visuomenėje dažnai ne iki galo suprantama. Daugeliui tai siejasi su pabėgėlių problema ar skurdo mažinimu. Tačiau socialinis verslas gali būti ir inovatyvus, taikantis šiuolaikines technologijas. Jis taip pat kuria sveikesnę, geresnę ir patogesnę aplinką. „ChangeMakers‘On“ hakatono tikslas yra sujungti empatiją su technologijomis. O socialinėms inovacijoms suteikti tvirtą verslo modelį, kuris būtų finansiškai stabilus ir darytų poveikį aplinkai“, – programos idėją atskleidžia S. Šimulytė. Trečiajame hakatone buvo galima susipažinti su interaktyvia namų darbų platforma, natūralių sulčių kapsulėmis, 3D žaidimu, atskleidžiančiu būsimo darbuotojo kompetencijas ir daug kitų projektų.

    Svarbu iškelti aktualią problemą

    Antrajame hakatone kaip ekspertė dalyvavusi Neringa Stroputė šiemet kartu su kolega nusprendė siūlyti savo socialinę inovaciją – „Powering“ konsultacijų platformą, skatinančią žmones tapti saulės energiją gaminančiais vartotojais ir suvedančią juos su saulės kolektorių rangovais.

    „Vienas iš septyniolikos globalių tikslų yra iki 2030-ųjų kiekvienoje šalyje turėti 30 % gaminančių vartotojų. Numatoma, kad daugiausia jų sudarys saulės kolektorius naudojantys asmenys. Šiuo metu Lietuvoje tokių gaminančių vartotojų yra tik tūkstantis, tad per ateinantį dešimtmetį šį skaičių reikia užauginti iki milijono. Planas išties ambicingas. Tad mes įžvelgėme problemą, kad šiuo metu daugelis net nežino, kas yra tas gaminantis vartotojas, kas juo gali tapti ir kodėl verta. Ir iškart pasiūlėme šiai problemai sprendimą”, – apie savo idėją pasakoja N. Stroputė.

    Pasak jos, kasmetinis ChangeMakers’On hakatonas leidžia savo idėją įsivertinti įvairiais pjūviais. Kartais atrodo, kad pati idėja labai gera, tačiau išklausius ekspertų nuomonę supranti, kad ji nesprendžia jokios problemos. O juk bet kokio verslo atskaitos taškas ir turi būti problema ir jos sprendimo būdas. Ji džiaugiasi, kad „Powering” idėja buvo įvertinta teigiamai. Sunkiausia komandai buvo apskaičiuoti realią rinką, tačiau su finansų eksperto pagalba tai pavyko. Taip pat iš kitų ekspertų sulaukė vertingų patarimų, kaip pritaikyti įvairius IT sprendimus bei išnaudoti marketingo galimybes.

    Simuliavo tikras verslo situacijas

    „Hostinger“ IT specialistas ir klientų aptarnavimo komandos vadovas Edvinas Barkauskas džiaugiasi nusprendęs šiemet prisijungti prie hakatono ekspertų komandos. Jis įsitikinęs, kad daugelis verslų gali kurti prasmingą vertę visuomenei – tereikia ieškoti tinkamų kampų. Šiame hakatone jam buvo įdomiausia stebėti, kaip komandos taiko inovatyvius sprendimus socialinėms idėjoms ir tuo pačiu prisidėti savo patirtimi.

    „Su „Lead“ komanda sprendėme personale ir klientų aptarnavime kylančias problemas. Bandėme visa tai optimizuoti ir surasti tinkamą sprendimą. Mano kolegė netgi apsimetė įnoringu klientu, kad visa komanda galėtų suprasti, kokių klausimų gali turėti klientas, kas jam aktualu ir kas ne. Galiausiai, ši komanda pasiryžo avantiūrai ir per naktį pakeitė savo pirminį verslo planą. Tada kartu sudėliojome MVP (mažiausios vertės produkto) strategiją, o po finalinio idėjos pristatymo komisijai, ši komanda laimėjo prizą ir nusprendė savo idėją plėtoti toliau“, – pasakoja ekspertas.  Pasak jo, didžiausi iššūkiai komandoms buvo aiškus visuomeninės problemos suformulavimas ir ieškojimas būdų, kaip ją išspręsti. Taip pat MVP sukūrimas, numatymas, kaip pristatyti idėją, kad ji komisijai atrodytų patraukli.

    Visos dvylika komandų buvo skatinamos savo projektus parengti kuo geriau – stipriausių idėjų autoriai tarpusavyje pasidalino vertingus rėmėjų prizus. Šiemet tūkstančio eurų vertės teisinių konsultacijų paslaugų paketą dovanojo „Motieka & Audzevičius“. Portalas „Kas vyksta Kaune“ įsteigė tūkstančio eurų vertės reklamos paslaugų paketą vienai komandai, tačiau renginio metu prizą padvigubino ir apdovanojo net dvi komandas. Prizą renginio metu padvigubino ir kompanija „Baltic Sandbox“, dviems komandoms padovanojusi galimybę pristatyti savo startuolius pasaulinio lygio investuotojams LOGIN renginio metu. Taip pat buvo galimybė laimėti dviejų mėnesių trukmės kelialapį į inkubavimo programą Olandijoje bei tarptautinę ChangeMakers‘On socialinių inovacijų vasaros stovyklą. „Hostinger“ atstovai nusprendė visiems hakatono dalyviams padovanoti po nemokamą domeną ir hostingo planą dvejiems metams. Specialų prizą įsteigė įmonė „Naujasis Knygnešys“. Na, o „Launcher“ komandai atiteko beveik dvylikos tūkstančių eurų vertės programinė įranga inovacijų vystymui Solving Mill.

    Šio hakatono metu ChangeMakers‘On programa taip pat oficialiai prisijungė prie kultūros projekto „Kaunas 2022“. Abi organizacijos siekia efektyvių ir tvarių pokyčių lokalioje ir globalioje visuomenėje.

Skip to content