Pasitaiko atvejų, kai gyventojai, tik prireikus atsiskaityti kortele ar atlikti internetinį pinigų pervedimą sužino, jog jų sąskaitas blokavo Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) už skolas, apie kurias gyventojai sako nieko nežinoję.
1. Ar gali būti, kad asmuo skolingas biudžetui, bet pats to nežino?
Tais atvejais, kai mokesčio (pvz., žemės mokesčio) deklaraciją asmeniui suformuoja VMI, o pastaroji asmens nepasiekia dėl įvairių priežasčių: asmuo laiku neperskaitė gautos informacijos asmeniniame el. pašte, Mokesčių inspekcijai nurodė klaidingą el. pašto adresą, pakeitė gyvenamąją vietą ir pan., gyventojo informacija apie mokesčio prievolę nepasiekia, tuomet asmuo apie savo skolą biudžetui gali nežinoti. Todėl labai svarbu pasikeitus asmens kontaktiniams duomenims, apie tai informuoti ir VMI. Tais atvejais, kai mokestį apskaičiuoja ir deklaruoja pats mokėtojas, apie mokėtinas mokesčio sumas asmuo negali nežinoti.
2. Kaip sužinoti, ar neskolingas biudžetui?
Visi mokėtojai, norėdami sužinoti savo įsipareigojimus valstybei ar patikslinti pasikeitusius kontaktinius duomenis, pasinaudoti kitomis VMI teikiamomis elektroninėmis paslaugomis, tai gali padaryti prisijungę prie Mano VMI sistemos VMI internetinėje svetainėje www.vmi.lt
, ir jeigu reikia, mokesčius sumokėti iš karto. Norint prisijungti prie Mano VMI tereikia VMI internetinėje svetainėje esančioje skiltyje Mano VMI pasirinkti patogiausią prisijungimo būdą: per savo internetinę bankininkystę, su VMI priemonėmis arba naudojant el. parašą, prisijungimo būdai tokie patys, kaip ir teikiant mokesčių deklaracijas elektroniniu būdu.
3. Kokiais atvejais dažniausiai valstybei įsiskolina gyventojai?
Dalis gyventojų įsiskolina biudžetui dėl mokesčių įstatymų nežinojimo. Neteisingai užpildo pajamų deklaraciją, pamiršta deklaracijoje užpildyti laukelį, kuriame nurodomas papildomas neapmokestinamasis pajamų dydis už vaikus, neteisingai patikslina deklaraciją. Dažnai gyventojai teigia nežinoję apie privalomojo sveikatos draudimo įmokų įsiskolinimą biudžetui, gyventojų pajamų mokesčio skolą, susidariusią dėl gyventojo pasinaudoto per didelio metinio neapmokestinamojo pajamų dydžio. Dalis asmenų žino apie įsiskolinimą, bet negali sumokėti skolų dėl sunkios finansinės padėties.
4. Ką daryti, jei gyventojas artimiausiu metu neturi galimybių skolos sumokėti?
Gyventojai, turintieji laikinų finansinių sunkumų, gali kreiptis į VMI dėl galimybės mokestinę nepriemoką mokėti dalimis ar taikyti kitas pagalbos priemones. Mokesčių administravimo įstatymas numato, kada mokesčių mokėtojui dėl susidariusios mokestinės nepriemokos gali būti teikiama valstybės pagalba. Taigi mokesčių mokėtojui kreipusis į VMI ir identifikavus problemą, vertinama ir ieškoma būdų, kaip padėti: sudaryti mokestinės paskolos sutartį, suteikiant galimybę esamą nepriemoką pagal tam tikrą grafiką mokėti dalimis, savo iniciatyva nepradėti arba stabdyti mokestinės nepriemokos priverstinio išieškojimo procedūras, atidėti mokestinės nepriemokos sumokėjimą ir pan. Tačiau tokiu atveju mokesčių administratorius vertina ekonominę tokių mokėtojų situaciją ir, jeigu ji pasikeičia, t.y. atsiranda galimybė sumokėti skolą, jis turi pakankamai lėšų, tai ir skolą jis privalo padengti.
Aktualią informaciją mokesčių klausimais galima rasti savarankiškai adresu www.vmi.lt
. Pasikonsultuoti su VMI specialistais mokesčių klausimais galima paskambinus telefonu 1882 arba +370 5 255 3190. Telefonu suteikta konsultacija yra lygiavertė rašytinei, nes pokalbiai yra įrašomi bei saugomi 5 metus.