Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos vardu gegužės 11 dieną Mokėjimų taryboje (https://www.lb.lt/lt/mokejimu-taryba) pristatėme Rūmų narių įvardintas problemas, su kuriomis jie susiduria atliekant mokėjimus ir naudojantis kitomis bankų Lietuvoje paslaugomis. Mokėjimų sulaikymo problematiką 2022 m. gruodžio mėn. Mokėjimų taryboje iškėlė Lietuvos PPA rūmų asociacijos atstovė Vaida Butkuvienė, Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų viceprezidentė, UAB „Aurita” direktorė.
Balandžio – gegužės mėnesiais klausėme Rūmų narių, norėdami nustatyti problemos mastą dėl lėšų užlaikymo, sąskaitų neatidarymo/uždarymo ar kitų problemų, susijusių su pinigų plovimo ir terorizmo finansavimo prevencijos reikalavimų įgyvendinimu, sankcijų patikra atliekant mokėjimus negrynaisiais pinigais ar įnešant grynuosius pinigus į sąskaitą. Tyrimo klausimynas buvo suderintas su Lietuvos banku. Gavome 49 įmonių atsakymus (Kauno, Panevėžio, Šiaulių, Klaipėdos) į anketos klausimus, keletas atsakymų taip pat mus pasiekė el. paštu, beje, juos laikas nuo laiko vis gauname bendraudami su nariais. Todėl galime drąsiai teigti, kad įmonės patiria sunkumų, ypatingai tarptautinių atsiskaitymų srityje, kuomet yra sulaikomi mokėjimai.
Gauti atsakymai rodo, kad daugiausia problemų įmonėms iškyla su išeinančių ir įeinančių mokėjimų sulaikymu.
Įmonės įvardija, kad patiria šiuos sunkumus (perteklinius ar neįgyvendinamus reikalavimus):
31 įmonė (76 %) iš 41 atsakiusių respondentų įvardino, kad susiduria su pertekliniais reikalavimais:
Kas įmones apsunkina:
Ar buvo įmonei buvo suteiktas pakankamas laikas informacijai/dokumentams pateikti? Pusė įmonių atsakė, kad taip, kitos – ne.
Ar įmonei visas dokumentų, informacijos, įrodymų pateikimo procesas bankui yra per sudėtingas ir (ar) pateiktos informacijos vertinimas trunka per ilgai?
22 (71 %) įmonės iš 31 atsakė taip arba nurodė konkrečias situacijas.
Ar per pastaruosius 6 mėn. susidūrėte su nepakankamu komunikavimu iš bankų pusės ar informacijos trūkumu dėl sulaikytų lėšų, reikiamos pateikti informacijos (dokumentų), mokėjimų (lėšų sulaikymo) tikrinimo eigos, terminų ir pan.? Iš 42 įmonių 22 susidūrė (52 %)
Poveikis verslui:
Įmonės taip pat pateikė keletą atvejų ir situacijų dėl sąskaitų atidarymo ar apribojimų atvejų. Reiškė susirūpinimą dėl Lietuvos įmonių sąskaitų atidarymo ES šalių bankuose, kuomet tai padaryti labai sunku, nes susilaukia daug patikrinimų traktuojant, kad Lietuva patenka į didelę karo riziką.
Lietuvos banko pozicija:
Asta Kuniyoshi, Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotoja, padėkojo už pristatytą informaciją ir pažymėjo, kad dalis teikiamų paslaugų apribojimų yra neišvengiami siekiant, kad FĮ tinkamai valdytų PPTF rizikas ir nepažeistų tarptautinių sankcijų reikalavimų, ypatingai vykstančio karo kontekste, tačiau Lietuvos bankas atlieka veiksmus dėl klientų patirties gerinimo bankams įgyvendinant PPTF prevencijos reikalavimus. Lietuvos bankas 2021 m. II–IV ketvirčiais atliko tyrimą dėl rizikos mažinimo politikos taikymo praktikos (angl. de-risking), kurio tikslas buvo įvertinti, ar mokėjimo paslaugų teikėjų taikomos PPTF prevencijos priemonės ir rizikos mažinimo politika nemažina mokėjimo paslaugų prieinamumo teisėtai veikiančioms atskiroms vartotojų grupėms. Tyrimas parodė, kad de-risking‘as Lietuvoje nėra taikomas, tačiau LT verslas daugiausia susiduria su procedūriniais sunkumais ir tos problemos gali būti išspręstos. 2022 m. sausio mėn. inicijuota vieša konsultacija, kurioje Lietuvos bankas kvietė suinteresuotas šalis išsakyti savo nuomonę, pastabas ir pasiūlymus dėl Lietuvos banko siūlomų tobulintinų sričių ir priemonių dėl mokėjimo paslaugų vartotojų patirties. Po konsultacijos buvo išskirtos trys pagrindinės problemos ir pateikti konkretūs pasiūlymai mokėjimo paslaugų teikėjams Lietuvos banko lūkesčių rašte: komunikacijos gerinimas, supaprastintas kliento pažinimo informacijos teikimas, nepagrįstų ar nepagrįstai ilgą laiką taikomų sąskaitos ribojimų / operacijų stabdymų nebuvimas. Pažymėtina, kad Lietuvos bankas su Lietuvos bankų asociacija sutarė, kad dėl tarptautinių sankcijų sustabdyti mokėjimai tipiniu atveju turi būti patikrinti ne ilgiau nei per tris savaites.
Klientų patirties gerinimas išlieka tarp Lietuvos banko prioritetų ir 2023 m. Lietuvos bankas toliau koncentruosis į klientų finansinį raštingumą šia tema (paskelbtas DUK, bus viešinamas vienlapis „Pažink savo klientą“), taip pat vertins kaip įgyvendinamos rekomendacijos, pateiktos Lietuvos banko lūkesčių rašte. Pažymėtina, kad Lietuvos bankas nagrinėja juridinių asmenų skundus, kurių pastaruoju metu mažėja. Lietuvos banko gaunami skundai yra svarbūs vertinant problematiką ir jos mastą bei įmonės gali ir turi teikti teikti skundus savo mokėjimo paslaugų teikėjams, kurie turi vidines tvarkas tokių skundų nagrinėjimui (svarbu identifikuoti užklausą kaip skundą). Lietuvos bankas gauna informaciją iš mokėjimo paslaugų teikėjų apie jiems pateiktą skundų skaičių.
Naudingos nuorodos verslui ir pasiūlymai:
Įmonių patiriamos problemos dėl lėšų užlaikymo bankuose atliekant mokėjimo operacija ar sąskaitos ribojimų bus nagrinėjamos ir kituose posėdžiuose.
Informacija: daiva.vysniauskiene@chamber.lt, 868736240.