Nuo 2024 m. įsigalioja 130 pasaulio šalių 2021 m. pasiektas susitarimas dėl pasaulinio minimalaus efektyviojo 15 proc. pelno mokesčio (PM) tarifo stambioms įmonių grupėms (Antrasis ramstis, angl. Pillar 2). Lietuva įsipareigojo įgyvendinti antrąjį ramstį, perkeldama 2022 m. gruodžio 15 d. Tarybos direktyvą (ES) 2022/2523 dėl visuotinio minimalaus tarptautinių įmonių grupių ir didelių vietos subjektų grupių apmokestinimo lygio užtikrinimo Sąjungoje (toliau – Direktyva).
Direktyvos nuostatų perkėlimas į nacionalinę teisę atgaline tvarka sukelia teisinę koliziją – stambioms įmonių grupėms pasiruošti naujoms ir sudėtingoms mokesčių taisyklėms bei informacijos teikimo procesui nebuvo suteikta taip svarbaus ir mokesčių administravimo įstatyme numatyto laiko. Priimant įstatymą dėl minimalaus subjektų grupių apmokestinimo lygio užtikrinimo (toliau – MALĮ), svarbu grąžinti teisinį apibrėžtumą įmonių grupėms, konkrečiai nurodant vietos papildinio mokesčio įsigaliojimo nuo 2025 m. sąlygas Lietuvoje.
Teisinis apibrėžtumas būtinas ir galiojančių PM lengvatų kontekste. Kadangi nacionalinis PM tarifas sutampa su minimalaus PM tarifu, pasinaudojimas lengvatomis iš esmės tampa klaidinantis, nes vėliau įmonei atsiranda pareiga sumokėti papildomą PM. Kiti ne mažiau svarbūs aspektai yra Lietuvos konkurencingos mokesčių aplinkos išlaikymas, įvedant paskirstytojo PM modelį, bei Direktyvoje numatytų nuostatų indeksavimas ir supaprastinimas.
Teikiame MALĮ projekto komentarus, padėsiančius geriau atliepti šalies interesus, geresnį biudžeto lėšų surinkimą bei sukurti palankesnę mokestinę ir konkurencinę aplinką naujomis sąlygomis.
Visą LLRI ekspertizę dėl minimalaus pelno mokesčio skaityti ir parsisiųsti galite ČIA.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto informacija