Kokios priežastys lėmė įtampą tarp Kauno ir Vilniaus oro uostų? Kokios pasekmės laukia miesto ir rajono verslininkų (viešbučių, viešojo maitinimo, transporto ir kitų paslaugų sektorių), jeigu pigių skrydžių bendrovė „Ryanair“ į sostinę perkeltų daugumą savo skrydžių? Ar iš tikrųjų „Ryanair“ pasitraukimą lemia miesto ir rajono savivaldybių nevykdomi įsipareigojimai skirti lėšų oro uosto plėtrai?
Kadangi viešojoje erdvėje pasirodė gana prieštaringų aiškinimų, pasipylė abipusiai kaltinimai, prie miesto Savivaldybės veikianti Verslo taryba nutarė analizuoti konflikto priežastis dalyvaujant abiejų savivaldybių ir Susisiekimo ministerijos atstovams bei paskatinti visas suinteresuotas puses ieškoti išeities.
„Mes esame pasirašę sutartį su Kauno oro uostu dėl jo plėtros, darbo vietų kūrimo, o ne su „Ryanair“. Tad kaltinimai, kad pigių skrydžių bendrovė perkelia skrydžius į sostinę dėl nevykdomų įsipareigojimų, yra nepagrįsti. Kauno oro uostas yra ne tik rajono ir miesto savivaldybių, tai valstybinės reikšmės objektas. Todėl, investuodami į jo plėtrą, tikimės deramo atsako ir iš Susisiekimo ministerijos“, – kalbėjo Kauno rajono meras Valerijus Makūnas.
Rūmų generalinis direktorius Vytautas Šileikis pabrėžė, kad protekcionistinė politika nėra valstybinė politika, ir oro uostai turi būti ne konkuruojantys, o papildantys vienas kitą. Ši konkurencija yra pavojinga ir žalinga.
Posėdyje dalyvavęs susisiekimo ministro patarėjas ir miesto Tarybos narys Rimantas Mikaitis neigė esant protekcionizmo ministerijos veiksmuose ir tvirtino, kad jokie teisės aktai neleidžia ministerijai dalyvauti oro uostų veikloje, reguliuoti rinkodarą ir pan. „Visi oro uostai veikia savarankiškai. Vilniaus oro uostas sumažino mokesčius iki 7 Lt už keleivį. Netiesa, kad sulygino su Kauno – Kaune mokama pusė euro už keleivį“, – sakė R. Mikaitis.
R. Mikaičio teigimu, „Ryanair“ sprendimai yra sunkiai prognozuojami, staigūs ir netikėti, o skrydžių perkėlimą iš Kauno į Vilnių esą lemia konkurencija su kita pigių skrydžių bendrove „Wizzair“, kurią norima bet kokia kaina išstumti iš Lietuvos. Jis paragino miesto ir rajono vadovus atkakliau dirbti didinant Kauno žinomumą ir skatinant atvykstamąjį turizmą, oro uostą – nebūti strategiškai priklausomu tik nuo vieno vežėjo.
Kauno miesto meras Andrius Kupčinskas įsitikinęs, kad paskleista žinia apie tai, jog „Ryanair“ traukiasi iš Kauno esą dėl nevykdomų įsipareigojimų, yra dūmų uždanga, mėginimas užbėgti už akių, apkaltinant savivaldybę. „Susisiekimo ministerija nesilaikė nuostatos, kad Kaunas turi tapti pigių skrydžių centru, o Vilnius orientuosis į tradicines oro bendroves. Dėl to įvyko strateginis pokytis. Išbalansuota valstybės politika lėmė tokias pasekmes“, – teigė miesto meras.
„Aš kaip verslininkas, turėdamas tris panašią produkciją gaminančias įmones, tikrai nesudaryčiau sąlygų joms konkuruoti tarp savęs arba nemesčiau jų visų į vandenį, likdamas stebėti, kuri išplauks, kuri ne“, – situaciją iliustravo Verslo tarybos pirmininkas, Kauno prekybos, pramonės ir amatų rūmų prezidentas Benjaminas Žemaitis.
Verslo taryba nutarė kreiptis į Vyriausybę, kad rengiamoje Nacionalinėje susisiekimo plėtros programoje būtų skiriamas deramas dėmesys oro uostų veiklos koordinavimui ir segmentavimui, kad jie nebūtų priversti konkuruoti tarpusavyje.