Grįžote iš atostogų, bet įspūdžiai tikrai ne patys geriausi – viešbučio kambarys visai ne tas, kuris buvo nuotraukoje, maistas atrodė neskanus, o dar ir viešbučio baseinas dvi dienas neveikė. Nepatenkintas skambinate kelionių organizatoriui ir reikalaujate grąžinti pinigus. Ar tikrai visais atvejais galite tikėtis pinigų grąžinimo, jei nepatiko kelionė? Už ką yra atsakingas kelionės organizatorius ir kas yra vertinama kaip kelionių sutarties pažeidimas? Apie tai plačiau pasakoja advokatų profesinės bendrijos „AVOCAD“ jaunesnysis teisininkas Domantas Velykis.
Pasitaiko net ir tokių atvejų, kai atvykę į viešbutį sužinote, kad nebėra laisvų kambarių arba yra likę tik žemesnė klasės kambariai. Tokiu atveju reiškia, kad kelionių organizatorius negali suteikti didelės paslaugų dalies pagal sudarytą sutartį dėl atostogų, taigi jis nedelsiant turi pasiūlyti turistui be papildomų išlaidų tinkamas alternatyvias paslaugas, kurių kokybė, jeigu įmanoma, būtų lygiavertė sutartyje nurodytai kokybei arba aukštesnė už ją, kad turistas galėtų toliau tęsti atostogas. Pažymėtina, kad turistui yra suteikiama teisė atsisakyti pasiūlytų alternatyvų dėl protingų priežasčių, pavyzdžiui, jeigu pasiūlytos alternatyvos nėra panašios į tas paslaugas, dėl kurių buvo susitarta sutartyje.
Kelionė susideda iš kelių dalių
Siekiant prisiteisti patirtą turtinę ir neturtinę žalą dėl kelionių organizatoriaus netinkamai suteiktų turizmo paslaugų, t. y. protingų turisto lūkesčių neatitikusių atostogų, reikia suprasti, kad atostogų paketas susideda iš kelių dalių: 1) vežimas (čia įeina skrydis, pervežimai iš ir į oro uostą ir kt.); 2) apgyvendinimas; 3) kita pagrindinę kelionės dalį sudaranti turizmo paslauga, nesusijusi su apgyvendinimu ar vežimu (tai gali būti vestuvių organizavimas ir vykdymas ir pan.). Ši aplinkybė yra svarbi todėl, nes galite reikalauti žalos atlyginimo tik už tą paketo dalį, kuri neatitiko sutartyje numatytų reikalavimų, pavyzdžiui, prisimenant pavyzdį, kad atvykus į viešbutį yra nurodoma, kad nėra laisvų vietų ir šiame viešbutyje negalite būti apgyvendintas – galėsite reikalauti žalos atlyginimo tik už apgyvendinimo paketo dalį, kadangi vežimo paketo dalis buvo atlikta tinkamai laikantis sutarties sąlygų.
Pažymėtina, kad reikalaujant turtinės žalos atlyginimo yra atsižvelgiama į tai, kokia dalis sutartyje nurodytų paslaugų nesuteikta, kokia dalis paslaugų suteikta nekokybiškai, kokią proporcinę dalį jos sudaro nuo bendros paslaugų kainos, ar nukrypimai nuo paslaugų kokybės reikšmingi ir panašias aplinkybes. Tuo tarpu neturtinės žalos dydis nustatomas įvertinant pinigais konkrečius asmens patirtus išgyvenimus, nepatogumus, kitus neturtinių vertybių pažeidimus.
Kambarys kitoks, nei nuotraukose
Neretai kelionių metu turistams pasitaiko tokios situacijos, kuomet atvykus į viešbutį, paskirto kambario vaizdas ir privalumai neatitinka to, kas buvo rodoma kelionės organizatorių kataloguose. Pažymėtina, kad tokia aplinkybė ne visada yra traktuojama kaip turizmo paslaugų sutarties pažeidimas. Aktualu tai, kad skelbiamose nuotraukose yra leidžiama rodyti pačius geriausius, prezidentinius ar „liuks“ klasės kambarius, o turistas užsakantis ekonominės klasės kambarį negali turėti protingų ir sąžiningų lūkesčių, kad ekonominės klasės kambarys atitiks aukščiausios klasės kambario išplanavimą, interjerą, išvaizdą, elektroninius prietaisus bei tokio kambario keliautojui suteikiamus privalumus.
Ką reiškia „neskanus maistas“?
Svarbu paminėti tai, kad jeigu turistui nepatiko viešbučio teikiamos maitinimo paslaugos, tai taip pat nebus sutarties dėl atostogų organizavimo pažeidimas. Šiuo atveju aktualu yra tai, kad pateikiamo maisto skonio supratimas ir įvertinimas yra išskirtinai subjektyvumu pasižyminti aplinkybė. Tokią poziciją išaiškino Europos Sąjungos Teisingumo Teismas, kuris nurodė, kad maisto produkto skonio identifikavimas iš esmės grindžiamas skonio pojūčiais ir patirtimi, kurie yra subjektyvūs ir kintami, nes priklauso, be kita ko, nuo tokių su atitinkamą produktą ragaujančiu asmeniu susijusių veiksnių, kaip amžius, mitybos prioritetai ir vartojimo įpročiai, taip pat aplinka ir aplinkybės, kurioms esant toks produktas yra ragaujamas. Taigi, tai lemia, kad žmonės skirtingai supranta koks maistas yra skanus ir koks – neskanus. Todėl turistas dėl nepatikusio, turisto nuomone „neskanaus“, maisto, negali reikalauti turtinės ir / ar neturtinės žalos atlyginimo. Kitokia situacija yra dėl maisto, kurio kokybė yra netinkama vartojimui, pavyzdžiui, dėl netinkamo paruošimo ar dėl kitokių priežasčių, pavyzdžiui, higienos ar maisto produktų saugojimo reikalavimų nesilaikymo. Jeigu dėl tokio patiekto netinkamo maisto turistas apsinuodija ar patiria kitokias neigiamas pasekmes – turistas turi teisę reikalauti turtinės ir / ar neturtinės žalos atlyginimo.