Skip to content
  • Naujienos
  • ES priėmė 16-ąjį sankcijų Rusijai paketą

    Europos Komisija palankiai vertina tai, kad ES Taryba priėmė 16-ąjį sankcijų Rusijai paketą. Neteisėtai Rusijos agresijai perkopus į ketvirtus metus šiuo paketu išreiškiamas tvirtas ES įsipareigojimas siekti teisingos ilgalaikės taikos Ukrainoje ir toliau stiprinamas spaudimas agresoriaus galimybei finansuoti savo karą.

    16-asis sankcijų paketas yra orientuotas į Rusijos ekonomikos sisteminės svarbos sektorius, pavyzdžiui, energetikos, prekybos, transporto, infrastruktūros ir finansų sektorius. Be to, nustatomos papildomos kovos su sankcijų apėjimu priemonės. Kad būtų pažabota sankcijų apėjimo rizika, tam tikros 16-ojo sankcijų paketo nuostatos dabar atspindėtos ir Baltarusijai taikomame sankcijų režime. Be to, ES atnaujino ir sugriežtino Krymui ir Sevastopoliui, taip pat vyriausybės nekontroliuojamoms Donecko, Chersono, Luhansko ir Zaporižios sričių teritorijoms taikomus sankcijų režimus.

    Europos Sąjungos vyriausioji įgaliotinė užsienio reikalams ir saugumo politikai ir Europos Komisijos pirmininkė pavaduotoja Kaja Kallas sakė: „Jau trejus metus Rusija negailestingai bombarduoja Ukrainą, bandydama užgrobti žemę, kuri jai nepriklauso. Naujas sankcijų paketas taikomas ne tik Rusijos šešėliniam laivynui, bet ir tiems, kurie palaiko nesaugių naftos tanklaivių eksploatavimą, vaizdo žaidimų valdikliams, kurie naudojami dronams pilotuoti, bankams, kurie naudojami mūsų sankcijoms apeiti, ir propagandinėms žiniasklaidos priemonėms, kurios naudojamos melui skleisti. Nėra jokių abejonių, kas yra agresorius, kas turėtų sumokėti ir būti laikomas atsakingu už šį karą. Kiekvienas sankcijų paketas atima iš Kremliaus lėšų karui. Derybose, kuriomis siekiama nutraukti Rusijos agresiją, turime suteikti Ukrainai kuo tvirtesnę poziciją. Sankcijos suteikia svertą.“

    Už finansines paslaugas ir santaupų ir investicijų sąjungą atsakinga Europos Komisijos narė Maria Luís Albuquerque sakė: „Šis griežtas sankcijų paketas – vieningas ir ryžtingas Europos atsakas, rodantis tvirtą įsipareigojimą remti Ukrainą ir jos žmones. Tam, kad sustabdytume Rusijos agresiją ir paremtume mūsų bendrą tikslą su Ukraina pasiekti teisingą ir ilgalaikę taiką, Rusija turi toliau mokėti didelę kainą už savo veiksmus. Taip pat labai svarbu toliau kurti veiksmingas priemones, skirtas užkirsti kelią sankcijų apėjimui, kurį vykdo Rusija ir jos bendrininkai. Toliau veiksime ryžtingai, kad užtikrintume visapusišką esamų sankcijų įgyvendinimą, o prireikus nustatysime naujas sankcijas.“

    Pagrindiniai 16-ojo sankcijų paketo elementai išvardyti toliau.

    KOVOS SU APĖJIMU PRIEMONĖS

    • Šiandienos paketu nustatomos sankcijos dar 74 laivams, taigi sankcijos bus taikomos iš viso 153 į sąrašą įtrauktiems laivams. Šie laivai priklauso Rusijos šešėliniam laivynui arba padeda Rusijai gauti pajamų iš energijos.
    • Priemonės papildytos nauju įtraukimo į sąrašą kriterijumi, skirtu subjektams, padedantiems vykdyti nesaugias naftos tanklaivių operacijas.
    • Paketu nustatomi tiksliniai eksporto apribojimai 53 naujoms įmonėms, remiančioms Rusijos karinį pramoninį kompleksą arba padedančioms apeiti sankcijas. Į šį skaičių patenka 34 įmonės, registruotos ne Rusijoje.

    SANKCIONUOJAMŲ SUBJEKTŲ SĄRAŠO PAPILDYMAS

    • Šiandienos paketu sankcionuojamų subjektų sąrašas papildomas 83 įrašais: įtraukiami 48 asmenys ir 35 įmonės, pavyzdžiui, remiantys Rusijos karinį kompleksą, padedantys apeiti sankcijas, veikiantys Rusijos kriptoturto biržose ir jūrų sektoriuje.
    • Be to, 16-uoju sankcijų paketu įvedamas dar vienas naujas įtraukimo į sąrašą kriterijus, skirtas subjektams, kurie yra Rusijos karinio pramoninio komplekso dalis, jo pagalbininkai ar naudos gavėjai.

    PREKYBOS PRIEMONĖS

    Tiesioginis draudimas importuoti aliuminį iš Rusijos

    • Be jau galiojančio draudimo iš Rusijos importuoti perdirbto aliuminio prekes, į šį paketą įtrauktas draudimas į ES importuoti pirminį aliuminį iš Rusijos.
    • Siekiant užtikrinti sklandžią įmonių veiklą pereinamuoju laikotarpiu, nustatomas kvotų mechanizmas, pagal kurį dvylikos mėn. laikotarpiu leidžiama pasinaudoti 275 tūkst. tonų aliuminio kvota, t. y. 80 proc. ES importo 2024 m.

    Dvejopo naudojimo prekių eksporto apribojimai bus taikomi papildomiems produktams, siekiant užkirsti Rusijai prieigą prie tokių pagrindinių mūšio lauke naudojamų technologijų kaip:

    • dvejopo naudojimo cheminių medžiagų pirmtakai, naudojami gaminant chlorpikriną ir kitas riaušių malšinimo medžiagas, kurias Rusija naudoja kaip cheminius ginklus, pažeisdama Cheminio ginklo uždraudimo konvenciją;
    • su kompiuterizuoto valdymo (angl. Computer Numerical Control (CNC)) ginklų gamybos staklėmis susijusi programinė įranga ir vaizdo žaidimų valdikliai, kuriuos Rusijos kariuomenė naudoja mūšio lauke dronams pilotuoti;
    • chromo rūdos ir junginiai dėl jų naudojimo kariniams tikslams.

    Siekiant padėti muitinėms ir leidimus išduodančioms institucijoms veiksmingai taikyti sankcijas, paaiškintos ir dar labiau susiaurintos ribotos nukrypti leidžiančios nuostatos ir išimtys (pavyzdžiui, naudojimui medicinos tikslais), taikomos tam tikrų dvejopo naudojimo prekių ir pažangiųjų technologijų eksportui.

    Be to, nustatyta papildomų eksporto apribojimų pramoninėms prekėms, konkrečiai, mineralams, cheminėms medžiagoms, plienui, stiklo medžiagoms ir fejerverkams, turintiems konkrečią karinę svarbą.

    SU ENERGIJA SUSIJUSIOS PRIEMONĖS

    • ES nusprendė visiškai uždrausti Rusijos žalios naftos arba naftos produktų laikinąjį saugojimą arba laisvosios zonos procedūrų taikymą ES uostuose – iki šiol tai buvo leidžiama, jei nafta atitikdavo viršutinę kainos ribą ir jos paskirties šalis būdavo trečioji valstybė.
    • Šiuo paketu draudimas tiekti prekes bei technologijas ir teikti paslaugas Rusijos SGD projektų statybai užbaigti pradedamas taikyti ir žalios naftos projektams Rusijoje, kaip antai naftos projektui „Vostok“.
    • Sankcijų paketu išplečiama jau taikomo programinės įrangos draudimo taikymo sritis, kad būtų apribotas su naftos ir dujų žvalgyba susijusios programinės įrangos eksportas, tiekimas ar teikimas į Rusiją.

    SU TRANSPORTU SUSIJUSIOS PRIEMONĖS

    • Paketu išplečiama skrydžių draudimo taikymo sritis, kad būtų galima į ją įtraukti trečiųjų valstybių oro vežėjus, kurie vykdo vidaus skrydžius Rusijoje arba tiekia aviacijos prekes Rusijos oro linijoms arba vidaus skrydžiams Rusijoje. Į sąrašą įtrauktoms oro linijoms nebus leidžiama skristi į ES.
    • Kelių transporto uždraudimas. Sankcijų paketu įtraukiamas pakeitimas, kuriuo Rusijos valdytojams neleidžiama turėti daugiau kaip 25 proc. ES kelių transporto įmonės nuosavybės, taip panaikinant galimas spragas, padedančias apeiti dabartines sankcijas.

    INFRASTRUKTŪROS PRIEMONĖS

    • Visiškas sandorių su konkrečiais Rusijos infrastruktūros objektais uždraudimas. Jis, be kita ko, taikomas ir dviem Maskvos oro uostams (Vnukovo ir Žukovskio), keturiems regioniniams oro uostams, Astrachanės uostui Volgoje ir Machačkalos uostui Kaspijos jūroje. Į taikymo sritį įtraukti ir Ust Lugos bei Primorsko uostai Baltijos jūroje ir Novorosijsko uostas Juodojoje jūroje.
    • ES veiklos vykdytojams uždraudžiama teikti statybos paslaugas Rusijoje.

    FINANSŲ SEKTORIAUS PRIEMONĖS

    Rusija didžiąją dalį savo finansinių srautų nukreipė per mažesnius bankus. 16-uoju sankcijų paketu sustiprinamos mūsų priemonės finansų sektoriuje. Tarp jų galima paminėti šias:

    • į subjektų, kuriems taikomas draudimas teikti specializuotas finansinių mokėjimų pranešimų paslaugas, sąrašą įtraukta dar 13 finansų įstaigų;
    • į bankų, kuriems taikomas draudimas vykdyti sandorius, sąrašą, įtraukti dar 3 bankai, nes jie naudojosi Rusijos centrinio banko finansinių mokėjimų pranešimų sistema (SPFS), kad apeitų ES sankcijas;
    • išplėstas sandorių draudimas, kad ES galėtų įtraukti į sąrašus finansų įstaigas ir kriptoturto paslaugų teikėjus, kurie dalyvauja apeinant viršutinę naftos kainos ribą ir sudaro palankesnes sąlygas vykdyti sandorius su į sąrašą įtrauktais šešėlinio laivyno laivais.

    KOVOS SU DEZINFORMACIJA PRIEMONĖS

    • Dėl Rusijos agresijos karo prieš Ukrainą rėmimo arba pateisinimo sustabdyta dar 8 žiniasklaidos priemonių transliavimo veikla Europos Sąjungoje arba veikla, skirta Europos Sąjungai.

    Pagrindiniai faktai

    ES sankcijos ir toliau yra ES atsako į nepateisinamą Rusijos karinę agresiją prieš Ukrainą pagrindas, nes jomis silpninami Rusijos kariniai ir technologiniai pajėgumai, iš Kremliaus atimamos pajamos, kurias jis naudoja karui finansuoti, ir vis didinamos Rusijos ekonomikos išlaidos. Šiuo atžvilgiu sankcijos padeda įgyvendinti pagrindinį ES tikslą – toliau siekti teisingos ir ilgalaikės taikos. Ilgainiui poveikis didėja, nes sankcijos ardo Rusijos pramoninę ir technologinę bazę. Europos Komisija, būdama ES sutarčių sergėtoja, užtikrina, kad ES valstybės narės vienodai įgyvendintų ES sankcijas, ir stebi, kaip jos vykdomos.

    Rusija aktyviai bando apeiti sankcijas. Tai yra akivaizdus įrodymas, kad mūsų priemonės veikia. Todėl turime dar padidinti kovos su sankcijų apėjimu pastangas ir paraginti tam tikras trečiąsias šalis dar glaudžiau bendradarbiauti. Pasiuntinys ES sankcijų klausimams Davidas O’Sullivanas toliau vykdo trečiųjų valstybių informavimo veiklą, kad būtų kovojama su sankcijų apėjimu. Bendradarbiaudami su bendraminčiais partneriais taip pat susitarėme dėl sankcionuojamų įprastų didelio prioriteto prekių sąrašo; šias prekes įmonės turėtų ypač išsamiai tikrinti, o trečiosios valstybės jų neturėtų reeksportuoti į Rusiją. Be to, Europos Sąjungoje taip pat parengėme sankcionuojamų ekonomikai itin svarbių prekių sąrašą; šių prekių atžvilgiu įmonės ir trečiosios valstybės turėtų būti ypač budrios.

    Daugiau informacijos

    Pranešimas spaudai (anglų k.)

    Klausimai ir atsakymai

    Oficialusis leidinys

    Daugiau informacijos apie sankcijas

Your browser is blocking some features of this website. Please follow the instructions at http://support.heateor.com/browser-blocking-social-features/ to unblock these.