Skip to content
  • Naujienos
  • Europos Komisija supaprastina tvarumo ir ES investicijų taisykles, palengvindama administracinę naštą 6 mlrd. EUR

    Siekdama paprastinti ES taisykles, padidinti konkurencingumą ir atverti papildomą investavimo pajėgumą, Europos Komisija priėmė naują pasiūlymų rinkinį. Tai svarbus žingsnis kuriant palankesnę aplinką verslui, padėsiančią ES įmonėms augti, atsinaujinti ir kurti kokybiškas darbo vietas.

    Europos Komisijos Pirmininkė Ursula von der Leyen sakė: „Ką žadėjome, tą įvykdėme! Pristatome pirmąjį plataus masto supaprastinimo pasiūlymą. ES įmonės galės džiaugtis sklandesnėmis tvaraus finansavimo atskaitomybės, įmonių tvarumo išsamaus patikrinimo ir taksonomijos taisyklėmis. Jos palengvins gyvavimą mūsų įmonėms, sykiu užtikrindamos, kad nenukryptume nuo kurso siekdami priklausomybės nuo iškastinio kuro mažinimo tikslų. Netrukus supaprastinimo sulauksime dar daugiau.“

    Europos Komisija užsibrėžė aiškią beprecedenčio supaprastinimo užduotį: iki šios kadencijos pabaigos administracinę naštą sumažinti bent 25 proc., o tenkančią MVĮ – bent 35 proc. Šie pirmieji bendrieji rinkiniai, apimantys kelių susijusių teisėkūros sričių pasiūlymus, numato plataus masto supaprastinimą tvaraus finansavimo atskaitomybės, įmonių tvarumo išsamaus patikrinimo, ES tvarumo taksonomijos, pasienio anglies dioksido korekcinio mechanizmo ir Europos investicinių programų srityse.

    Šiais pasiūlymais bus sumažintas visoms įmonėms, visų pirma, MVĮ ir mažoms vidutinės kapitalizacijos įmonėms, taikomų ES reikalavimų sudėtingumas, reglamentavimo sistema perorientuota į didžiausias įmones, kurios, tikėtina, daro didesnį poveikį klimatui ir aplinkai, kartu sudarant sąlygas įmonėms pasinaudoti tvariu finansavimu pereinant prie švarios energijos.

    Konservatyviais vertinimais, priėmus ir įgyvendinus dabartinius pasiūlymus iš viso būtų sutaupyta apie 6,3 mlrd. EUR metinių administracinių išlaidų ir pritraukta 50 mlrd. EUR papildomų viešųjų ir privačiųjų investicijų politikos prioritetams remti.

    Tvarumo atskaitomybės prieinamumo ir veiksmingumo didinimas

    Konkrečiai planuojami šie pagrindiniai tvarumo atskaitomybės srities (Įmonių informacijos apie tvarumą teikimo direktyvos (ĮITTD) ir ES tvarumo taksonomijos) pokyčiai:

    • iš ĮITTD taikymo srities pašalinti apie 80 proc. įmonių, t. y. tikslingai taikyti tvarumo atskaitomybės prievoles didžiausioms įmonėms, kurios greičiausiai daro didžiausią poveikį žmonėms ir aplinkai;
    • užtikrinti, kad didelėms įmonėms taikomais tvarumo atskaitomybės reikalavimais nebūtų užkraunama našta jų vertės grandinėse esančioms mažesnėms įmonėms;
    • dvejiems metams (iki 2028 m.) atidėti atskaitomybės reikalavimų taikymą įmonėms, dabar patenkančioms į ĮITTD taikymo sritį ir įpareigotoms teikti ataskaitas nuo 2026 arba 2027 m.;
    • sumažinti naštą, tenkančią įgyvendinant ES tvarumo taksonomijos atskaitomybės pareigas, o pastarąsias taikyti tik didžiausioms įmonėms (patenkančioms į Įmonių tvarumo deramo patikrinimo direktyvos (ĮTIPD) taikymo sritį), kartu kitoms didelėms įmonėms, patenkančioms į būsimą ĮITTD taikymo sritį, paliekant galimybę teikti informaciją savanoriškai. Tikimasi, kad tai leis mažesnėms įmonėms sutaupyti daug išlaidų, o tvariu finansavimu pasinaudoti pageidaujančios įmonės galės tą informaciją teikti toliau;
    • nustatyti galimybę teikti informaciją apie iš dalies ES taksonomijos kriterijus atitinkančią veiklą rengiantis laipsniškai veiklos ekologinei pertvarkai laikui bėgant, siekiant didinti pertvarkos finansavimą kaip paspirtį tvarumo siekiančioms įmonėms;
    • tvarumo atskaitomybei nustatyti finansinę reikšmingumo ribą ir ataskaitų šablonų skaičių sumažinti maždaug 70 proc.;
    • supaprastinti pačius sudėtingiausius reikšmingos žalos nedarymo kriterijus, taikomus horizontaliai visų ekonomikos sektorių, įtrauktų į ES tvarumo taksonomiją, taršos prevencijai ir kontrolei, susijusiai su chemikalų naudojimu ir aptikimu. Tai būtų pirmas tokių reikšmingos žalos nedarymo kriterijų peržiūros ir supaprastinimo žingsnis;
    • be kitų, pakoreguoti svarbiausią taksonomija grindžiamą pagrindinį veiklos rezultatų rodiklį bankams – žaliojo turto rodiklį (ŽTR). Bankai galės į vardiklį nebeįtraukti ŽTR pozicijų, susijusių su įmonėmis, nebepatenkančiomis į būsimą ĮITTD taikymo sritį (t. y. įmonėmis, turinčiomis mažiau nei 1 tūkst. darbuotojų ir mažesnę nei 50 mln. EUR apyvartą).

    Išsamaus patikrinimo supaprastinimas remiant atsakingą verslo praktiką

    Planuojami šie pagrindiniai tvarumo atskaitomybės srities pokyčiai:

    • supaprastinti įmonių tvarumo išsamaus patikrinimo reikalavimus, kad į taikymo sritį patenkančios įmonės išvengtų bereikalingo painumo ir išlaidų, pavyzdžiui, taikant sisteminius išsamaus patikrinimo reikalavimus tik tiesioginiams verslo partneriams ir retinant partnerių periodinių vertinimų ir stebėjimo dažnumą, t. y. įpareigojant tai daryti ne kasmet, o kas penkerius metus, prireikus atliekant ad hoc vertinimus;
    • MVĮ ir mažoms vidutinės kapitalizacijos įmonėms sumažinti naštą ir patiriamą grandininį poveikį apribojant informacijos, kurios jų gali prašyti didelės įmonės, atlikdamos vertės grandinės analizę, kiekį;
    • dar labiau didinti išsamaus patikrinimo reikalavimų suderinimą siekiant užtikrinti vienodas sąlygas visoje ES;
    • panaikinti ES civilinės atsakomybės sąlygas, kartu išlaikant nukentėjusiųjų teisės į visišką kompensavimą už žalą dėl taisyklių nesilaikymo užtikrinimą ir įmonių apsaugą nuo kompensacijų permokos pagal valstybių narių civilinės atsakomybės tvarkas;
    • duoti įmonėms daugiau laiko pasirengti laikytis naujų reikalavimų: vienus metus didžiausioms įmonėms atidėti įmonių tvarumo išsamaus patikrinimo reikalavimų taikymą (iki 2028 m. liepos 26 d.) ir metais paankstinti gairių priėmimą (2026 m. liepos mėn.).

    Pasienio anglies dioksido korekcinio mechanizmo (PADKM) supaprastinimas sąžiningesnei prekybai

    Planuojami šie pagrindiniai PADKM pokyčiai:

    • nuo PADKM pareigų atleisti smulkius importuotojus, daugiausia MVĮ ir asmenis. Tai importuotojai, kurie įveža mažus kiekius PADKM prekių, sukeliančių labai mažą dalį būdingojo išmetamo ŠESD kiekio, patenkančio į Sąjungą iš trečiųjų valstybių. Šis pakeitimas bus atliktas nustatant naują suminę PADKM metinę ribą, t. y. 50 tonų kiekvienam importuotojui, ir taip nebetaikant PADKM pareigų maždaug 182 tūkst. arba 90 proc. importuotojų, daugiausia MVĮ, tačiau taikymo srityje išlaikant daugiau nei 99 proc. išmetamo ŠESD kiekio.
    • supaprastinti taisykles įmonėms, kurios išlieka PADKM taikymo srityje: supaprastinti PADKM deklarantų įgaliojimą ir su PADKM pareigomis susijusias taisykles, be kita ko, būdingojo išmetamo ŠESD kiekio apskaičiavimo taisykles ir atskaitomybės reikalavimus;
    • ilgainiui padidinti PADKM veiksmingumą sugriežtinant taisykles, kad būtų išvengta mechanizmo apėjimo bei piktnaudžiavimo.

    Šis supaprastinimas atliekamas prieš ateityje į PADKM taikymo sritį įtraukiant kitus sektorius, kuriems taikoma ES apyvartinių taršos leidimų prekybos sistema (ATLPS), ir galutinės grandies produktus. Po jo 2026 m. pradžioje bus pateiktas naujas pasiūlymas dėl teisės akto dėl PADKM taikymo srities išplėtimo.

    Naujos investavimo galimybės

    Europos Komisija taip pat siūlo kelis pakeitimus, siekdama supaprastinti ir optimizuoti kelias investicines programas, be kita ko, programą „InvestEU“, ESIF ir nuo seno taikomas finansines priemones.

    Programai „InvestEU“ – didžiausiai rizikos pasidalijimo priemonei, kuria remiamos prioritetinės investicijos Europos Sąjungoje – tenka svarbus vaidmuo šalinant finansines kliūtis ir skatinant investicijas, būtinas konkurencingumui, moksliniams tyrimams ir inovacijoms, priklausomybės nuo iškastinio kuro mažinimui, aplinkos tvarumui ir įgūdžiams. Šiuo metu beveik 45 proc. operacijų pagal šią programą remiami klimato srities tikslai.

    Siūlomi pakeitimai:

    • padidinti ES investavimo pajėgumą naudojant ankstesnių investicijų grąžą ir optimizuojant pagal ankstesnes priemones dar turimų lėšų panaudojimą, taip įgyjant galimybę įmonėms skirti daugiau finansavimo. Taip tikimasi sutelkti apie 50 mlrd. EUR viešųjų ir privačiųjų investicijų. Didesnis programos „InvestEU“ pajėgumas iš esmės bus panaudotas didesnio masto inovatyviai veiklai, kuria remiamos prioritetinės politikos kryptys, kaip antai konkurencingumo kelrodis ir švarios pramonės kursas, finansuoti;
    • leisti valstybėms narėms lengviau prisidėti prie programos ir taip remti savo įmones ir telkti privačiąsias investicijas;
    • supaprastinti administravimo reikalavimus, taikomus įgyvendinantiesiems partneriams, finansų tarpininkams ir galutiniams naudos gavėjams, visų pirma MVĮ. Siūlomomis supaprastinimo priemonėmis numatoma sutaupyti 350 mln. EUR išlaidų.

    Tolesni veiksmai

    Dabar pasiūlymas dėl teisės akto bus pateiktas Europos Parlamentui ir ES Tarybai svarstyti ir priimti. ĮITTD, ĮTIPD ir PADKM pakeitimai įsigalios, kai teisėkūros institucijos susitars dėl pasiūlymų ir jie bus paskelbti ES oficialiajame leidinyje.

    Pagal 2024 m. sausio 11 d. paskelbtą Komunikatą dėl supaprastinimo ir įgyvendinimo Europos Komisija ragina teisėkūros institucijas teikti pirmenybę šiam bendrajam rinkiniui, ypač pasiūlymui, kuriuo atidedami tam tikri informacijos atskleidimo reikalavimai pagal ĮITTD ir perkėlimo į nacionalinę teisę terminas pagal ĮTIPD, nes juo siekiama reaguoti į pagrindines suinteresuotųjų šalių įvardytas problemas.

    Deleguotojo akto projektas, kuriuo iš dalies keičiami dabartiniai deleguotieji aktai pagal Taksonomijos reglamentą, bus priimtas gavus visuomenės atsiliepimus ir pradėtas taikyti pasibaigus Europos Parlamento ir ES Tarybos tikrinimo laikotarpiui.

    Daugiau informacijos

    Visas pranešimas spaudai

    Klausimai ir atsakymai

    Europos Komisijos pasiūlymai (I bendrasis rinkinysII bendrasis rinkinys) siekiant suprasti nustatomus teisinius pakeitimus

    Europos Komisijos tarnybų dokumentai (1 ir 2) dėl supaprastinimo priemonių pagrindo ir numatomo poveikio analizės.

    Kvietimas teikti informaciją. ES tvarumo taksonomijos deleguotieji aktai

     

    Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje informacija